fredag 24 februari 2012

Vårvinter och Mumin

Att vårvinter är som en egen årstid är något jag insett först i år när jag flyttat norrut. I Skåne hade vi inget av den varan. Där går det snabbt från snöstorm till barmark och vårblommor.
Så ljusa februaridagar med solsken och vår i luften, trots minusgrader, är något nytt för mig. Jag förstår att folk gillar vintern när den är såhär.

Jag har sysselsatt mig med att läsa Trollvinter av Tove Jansson. Handlar om hur Mumin vaknar upp ur vintersömnen och upptäcker en främmande vintervärld. Väldigt vacker saga, och bitvis mycket melankolisk. Det är något jag gillar med hennes böcker, att allt inte bara är glatt och fint utan att det finns mycket hemsk, sorgligt och ensamt i. I sista kapitlet i boken så kommer tillslut våren, och det beskrivs så fint hur det först bara är som en känsla. Sen börjar det töa, fågelkvitter och issprickning. Känns som att min läsning går i takt med det nuvarande vädret. För när jag läste om det så började verkligen våren komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar