tisdag 3 juli 2012

(miss)lyckanden med surdegsbröd

För drygt ett år sen gjorde jag ett försök med surdegsbröd. Det gick katastrofalt dåligt. Surdegarna bara dog för mig. Oftast fick jag aldrig liv i dem dem. Stendött. Eller så började de mögla. När jag fick en levande surdegsgrund med instruktionerna om att mata den med 1 dl vatten och 1 dl mjöl i veckan så hade jag ihjäl den.

Men det var ett tag sen nu. Vi hade börjat få distans, jag och de döda surdegarna. Så jag tänkte att tiden var inne för ett nytt försök. En kokbok som jag gillar sen tidigare är Enklare bröd av Martin Johansson. Den är fylld med recept på bröd som kräver minimal arbetsinsats, men däremot gott om tid. Så istället för bakmaskiner eller knåda armbågarna av sig så handlar det om att använda mindre jäst och låta brödet jäsa över natten. Eller över en eftermiddag och dra i det då och då.

Hur som. I boken finns även en kapitel om surdegar. Så med pedagogiska steg för steg beskrivningar och rågmjöl istället för vete så gjorde jag ett nytt försök. Som lyckades. En surdegsgrund föddes och kom till liv. Det gick att baka bröd på det. Jäste inte helt bra dock, så helt fulländad är inte min surdegskunskap efter ett bröd. Men ett gott bröd blev det, om än något kompakt.

2 kommentarer:

  1. Surdegen brukar bli bättre när man haft den ett tag, nån månad eller så. Då jäser den bättre. Så misströsta inte :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte hört om innan. Men det låter ju lovande, minst sagt.

      Radera