torsdag 20 september 2012

En småborgerlig sufflé

När det införskaffades suffléformar och började göras suffléer skojade min pappa om att vi samlade på vuxenpoäng. Alternativt borgar-poäng. Så här är nästa, småborgerliga, sufflé. Och på tal om småborgerlig så var jag och såg Olof Palme dokumentären när den hade premiär förra fredagen. Klart sevärd. För mig som är uppväxt efter Palmes död och mest känner till honom för att han blev mördad så var det intressant skildring av både honom och hans samtids politik. Jag brukar tycka att jag har hyfsade politisk koll, men jag blev förvånad och fascinerad över det politiska samtalet som fördes då. Som att Sossarna seriöst drev att arbetarna skulle ta över den ekonomiska makten över fabrikerna, genom löntagarfonderna. Inte ens vänsterpartiet driver ett liknande krav idag. Vilken högervridning det har blivit av den politiska debatten till dit den är idag.

Men, åter till sufflén. Detta receptet känns som att det är svårt att misslyckas med och fluffet stannar kvar hur jag än rörde runt. Så var det inte med ostsufflén, så denna känns som ett säkert kort.

Jag gjorde en persikosufflé, mest eftersom att persikorna hade mognat ute i trädgården. I originalreceptet var det blåbär.







1½ dl Frukt/bär
3 + 1 msk socker
½ + ½ dl vatten
1½ msk potatismjöl
3 äggvitor
några droppar citronsaft
smör och strösocker till formarna



Sätt på ugnen på 175°. 
Koka upp bären/frukten med 3 msk socker och ½ dl vatten. Mixa till en slät puré. Blanda ut potatismjölet i ½ dl vatten och häll i purén under omrörning. Värm upp igen (men koka inte, kokar man potatismjöl blir det klister som förvisso är utmärkt till att sätta upp affischer på elskåp med men inte eftersträvansvärt i en sufflé) och ställ sen åt sidan och låt svalna. 

Sen är det dags för äggvitorna. Häll i 1 msk socker och några droppar citronsaft och vispa. När det är klart går det att hålla bunken upp och ner utan att smeten rör sig. 

Blanda sen ner äggviteskummet i purén. Enklast är att först blanda i hälften, rör försiktigt men ordentligt ihop det. Vänd sen ner resten av äggskummet och rör försiktigt ihop till en smet. 

Sen är det dags att förbereda formarna. Smeten räcker till sisådär 3-4 stycken. Vill man då känna sig småborgerlig är det här läge att ha speciella suffléformar för ändamålet. Det viktiga är att de klarar av att vara i ugnen och har raka kanter. Smöra dem och ströa med socker så att kanterna täcks. 

Sen är det bara att ha i smeten i formarna, ända upp till kanten, och stoppa in i ugnen. Här är det viktigaste momentet under tillagningen, ja, förutom att vispa äggvitorna hårt. Öppna inte ugnsluckan under gräddningen! Tydligen är risken stor att de säckar ihop istället för att svälla som det eftersträvas. Grädda i 10-15 min.

Serveringstips är att ha någon gegga till, typ glass, bärkompott eller vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar