onsdag 28 november 2012

Gästbloggande om min vårkollektion

Inser såhär i efterhand när jag går igenom feeden att det inte blev så mycket bilder på vad jag sydde i våras. Vilken tur då att jag har gästbloggat på Fitt for fight om min kollektion inspirerad av fittor. I det inlägget finns både bilder och lite reflektioner om arbetet med den. Bättre sent än aldrig, som en brukar säga.


En kollektion inspirerad av fittor.

Det hela började med att min klass under vårterminen hade i uppgift att göra en vår/sommarkollektion. Eftersom att jag pluggade modedesign så var det alltså kläder det skulle bli. Första steget var att välja tema att utgå ifrån när kläderna skulle skapas. Ganska snart beslöt jag att fittor, det skulle vara mitt tema. Jag ville använda kläderna för att skapa debatt. För att synliggöra kvinnors könsorgan.


Den första frågan jag var tvungen att ställa mig var; Hur ser en fitta egentligen ut? Hur ser jag ut? Research var nödvändigt. Efter att ha kollat på många foton, i en spegel och upptäckt konstnärer som jobbat med fittor på olika sätt satte jag igång.



Hur kläderna skulle se ut var inte solklart till att börja med. Jag ritade en hel del. Klippte och klistrade. Gjorde några små skulpturer i svart plast. Ritade lite till. Fick lite idéer och draperade på en provdocka för att testa dem. Efter ett tag hade jag fått ihop idéer som jag gillade och började skissa på en kollektion. När det var klart sydde jag sen några av plaggen.


Redan när jag började jobba med kollektionen väckte den en hel del diskussioner, inte bara i min klass utan på hela skolan. En av de första var varför någon skulle vilja göra kläder inspirerad av fittor. Men det öppnade också upp för många andra diskussioner rörande fittor. Vilka olika delar som den utgörs av och vad de heter. Om Slida är en synonym med Fitta, eller om det bara är gången upp till livmodern. I förlängningen även diskussioner om sexualitet, sjukdomar, onani och skönhetsideal. Diskussioner som aldrig hade varit annars. Det märktes att de behövdes, för många aldrig hade pratat om sina könsorgan eller ämnena som kom upp i samband till det. Okunskapen är stor. Men varje diskussion är en del av lösningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar