lördag 28 september 2013

Frukostbullar

Jag kom hem ett bra tag efter midnatt och istället för att borsta tänderna och gå och lägga mig så tänkte jag att det är läge för att baka bröd. Jag har åter börjat baka surdegsbröd, mycket eftersom att kollektivet jag flyttat in i har en surdeg i kylskåpet. Lite experimenterande på den fronten för mig. Men när jag kommer hem mitt i natten och inte har framförhållning att mata surdegen för att få fart på den innan jag började baka så jäst är min räddande ängel.

Min husbakgud är Martin Johansson som bla. skrivit boken Enklare bröd och jag bakar i princip enbart utan att knåda. Allt som behövs är gott om tid för jäsningen så hinner glutenet utvecklas på samma sätt som det görs genom knådning.


Frukostbullar alltså

3 g (3 krm) jäst
300 g (3 dl) kallt vatten
390 g (6 1/2 dl) mjöl
6–9 g (1–1 1/2 tsk) salt

Rör ut jäst i vattnet och blanda ihop övriga ingredienser. I dessa bullarna så slängde jag i sesam- och solrosfrön, men vad som helst går bra. Lägg på en handduk och låt degen stå över natten i 8-10 timmar.

På morgonen så  hällde jag ut degen på en mjölad bänk, delade upp i klumpar som jag sen formar till bullar. 8 stycken blev det för mig. Lägg dem på en plåt, låt de jäsa i ca 45 minuter. Ugnen på 250°, sänk efter 10 min till 200° och och grädda i 15-20 minuter.
Receptet som jag utgått från på Pain de Martins blogg hittas här.

2 kommentarer:

  1. Det är precis samma recept som jag brukar baka efter, dock har jag sällan frön i. Nybakat bröd är så otroligt gott. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tänker jag att jag skulle kunna leva enbart på nybakt bröd. Är det bästa. Jag gillar det med frön, men har iof frön och nötter i det mesta jag äter. Hittade en receptvariant med fikon och pumpafrön i dessa bullarna, tänkte att jag ska testa det nån gång.

      Radera