tisdag 1 oktober 2013

Arkitektur som politik

Jag har nyligen gått med i skoltidningen och precis som Arkitekthögskolan så är vår tidning ny och fortfarande i begrepp att definiera sig själv. Varför finns vi och vad vill vi med tidningen UMAN.
Själv så inser jag hur mycket jag har kvar att lära mig och hur många reflektioner som jag inte gjort än. Om hur arkitektur, liksom allt, är politik. Hur det byggda omkring oss påverkar våra liv. Men även om hur diskussionen om arkitektur ser ut i Sverige idag och vad de existerande arkitekturmagasinen fokuserar på för typ av arkitektur. Samt vem de skrivs för. Jag pratade med några av utbytesstudenterna som gör sin master här vilket var väldigt inspirerande. Flera har valt att plugga i Umeå för att det är en av de få arkitekturutbildningarna i Europa som har en ifrågasättande inställning till arkitektur och där målet inte är att gå en utbildning, börja jobba på ett flashigt kontor och sen bygga ett stort och spexigt projekt. Utan att det är en skola som vill något mer och där, hur smörigt det än kan låta, arkitektur är ett konkret sätt att göra världen bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar