måndag 23 december 2013

Torgvantar i tid för jul

Trial and error är min ständiga strategi, vilket har gjort att dessa vantarna har tagit sin tid. Första vanten i paret gjorde jag om ett antal gånger för att få flätningen som jag ville. Hur ofta den skulle vridas, att de skulle överlappa och hur breda de skulle vara. Dessutom så stickade jag den första vanten uppifrån och ner, och efter att ha krånglat med tummkilen så förstår jag nu plötsligt varför det är standard att sticka vantar nerifrån och upp.

Vantarna är stickade på stickor storlek 5 med ett garn som heter Ragg-strømpegarn från Hjertegarn (Aran, 154 m per 100 g). Finns även som projekt på min Ravelry, med lite fler bilder.

2 kommentarer:

  1. Oh vilken fina torgvantar, helt underbar färg (:

    SvaraRadera
  2. Tack! Tycker att den petrol/turkosa färgen känns så vintigt, så passar bra nu.

    SvaraRadera